Sunday, March 22, 2009

indahnya ukhwah kita


Sabda rasulullah S.A.W :"antara seorang mukmin dengan mukmin yang lain sama seperti bagunan,menguatkan antara satu bahagian dengan yang lain"


(HR Mutafaq Alaih)


Melalui hadis diatas,jelaslah ikatan ukhwah bergitu pentin di kalangan umat manusia. Dengan ukhwah kita dapat membina satu kelompok masyarakat yang kukuh dan salin bantu menbantu.


Jika disoroti kehidupan sekarang,manusia lebih mementingkan kehidupan peribadi daripada menjalinkan ukhwah sesama mereka .Alasan yang sering kita berikan adalah kerana apabila menjalinkan ukhwah, kita akan terikat untuk menjga keutuhannya, tidak kurang juga ada yang menganggap ukhwah bermasud menjaga tepi kain orang lain. Kita perlu beristifar jika itu yang ada di minda kita sekarang.


Jika kita memahami ajaran islam yang sebenar,apabila kita menjalinkan ukhwah yang baik dalam masyarakat,Allah s.w.t akan mengandakan rezeki yang kita ada dan umur kita dipanjangkan di atas kebaikkan yang kita lakukan .


Sabda Rasulullah s.a.w :"sebarkan salam antara kamu tentu kamu berkasihan"(HR Hakim)


Tidak sempurna iman seseorang daripada setiap manusia di atas muka bumi ini sehinggalah kita mengasihi saudara kita melalui tali ukhwah.


Allah s.w.t berfirman :"sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara"(AL-Hujurat:10).


Tanggungjawab kita sesama muslim ada lima perkara dan jika kita menigalkan salah sati bererti kita meninggal kan satu kewajipan.Kita Perlu menhadirkan diri jika kita mendapat undangan dari jiran ,jika tidak kita telah miniggalkan kewajipan itu.

kita juga diharuskan menziarahi tertangga yang sedang sakit, semoga dengan kehadiran itu dapat meringankan sakit yang ditanggungnya.Itu juga merupakankan kewajipanan bagi kita yang bergelar muslim.

Apatah lagi jika seseorang itu meniggal dunia,harus dihantarkan jenzahnya,kerana dengan kehadiran kita ,kesedihan kerluarga si mati akan berkurangapabila kita menziarahi mereka ,Disitulah letaknya nilai ukhwah yang terjalin.

Bukan itu sahaja ,apabila bertemu tidak kira di mana jua,kita harus menjawab salam yang diberikan .Dengan menjawab salam tersebut,kita juga mendoakan kesejahteraan penberisalam tersebut.

Kenapa tidak kita jalinkan ukhwah ataukenapa tidak kita utuhkan ukhwah yang sedia terjalin jika fadilatnya terlalu banyak?

Dan kewajipan yang kelima pula ialah apabila bersin harus didoakan.Apabila kita mendengar seorang muslim itu bersin,hendaklah kita mendoakan orang itu.

Nyata,ukhwah yang terjalin harus dijaga. Untuk menjaganya agar sentiasa utuh,kita perlu menhormati apa jua hak muslim yang lain dan jika kita tahu sesuatu keburukannya ,kita perlu menyipannya .

Jika itu dapat kita lakukan ,nescaya di akhirat kelak, Allah akan menutup dosa kita .Subhanallah, bergitu kasih Allah kepada hambanya yang menjalikan ukhwah sesama muslim.

Ingatlah,bahawa Allah S.W.T menyukai orang yang suka kepada permusuhan kerana permusuhan boleh menyebabkan kelompok masyarakat hancur.

Namun perlu kita ingat , kadang-kadang ukhwah yang tejalin diatas redho Ilahi akan diuji dengan perpisahan yang amat perit.tapi jagan takut untuk menjalinkan ukhwah sesama kita kerana ukhwah kerana ukhwah akan menjadi bergitu indah jika kita bersyukur dengan setiap pertumuan dan redha jika pepisahan terjadi AMIN...

No comments: